BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Saturday, September 20, 2008

YAKINLAH..!!!!!

“Kenapa pula aku diuji??”
“apakah manusia itu menyangka begitu mudah mereka akan dibiarkan sewenang-wenangnya mengatakan:”kami adalah orang beriman!”, walhal mereka belumpun diuji lagi?? Dan sesungguhnya KAMI (ALLAH) telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya DIA (ALLAH) mengetahui orang-orang yang dusta/membohong..” (surah Al-Ankabut: Ayat 2-3)


”kenapa aku masih tak dapat apa yg aku impikan??!”
”Boleh jadd kamu membenci sesuatu itu pdhal sebenarnya ia teramat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu walhal sebenarnya amat tidak elok langsung bagimu. ALLAH s.w.t mengetahui segala sesuatu sedangkan kamu tidak mengetahui sesuatu apa pun (yang baik mahupun yang tak elok untuk diri mu)..” (surah Al-Baqarah :Ayat 216 )

”kenapa ujian aku terima ni berat sangat??!”
”ALLAH tidak pernah membebankan seseorang itu, melainkan dengan sesuatu yang sesuai dengan kemampuannya untuk memikul pekara tersebut..” (surah Al-Baqarah: Ayat 286)

”rasa frustnya..!!!”
”Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah kamu bersedih hati (akibat ditimpa ujian), kerana darjat kamu dinaikkan lebih tinggi lagi oleh ALLAH (lantaran sabar bertahan dengan ujian berkenaan), jika kamu orang-orang yang beriman..” (surah Ali Imran: Ayat 139)

”bagaiman aku harus menghadapi kesukaran hidup ini??!”
”wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam melakukan segala pekara kebaikan), dan perteguhkan kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh kamu di medan perjuangan), dan bersedialah *(dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) *serta bertaqwalah kamu kepada ALLAH supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan di dunia dan damai di dalam syurga akhirat)..” (Surah Ali Imran: Ayat 200)

*(dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) jua bermaksud, diri manusia sentiasa dikelilingi syaitan berbentuk manusia dan jin yang menghasut dan menyesatkan. Manusia mesti sentiasa menentang syaitan ini melalui menguatkan iman, memperbanyakkkan amal soleh dan memperbanyak doa’ memohon pertolongan ALLAH kerana doa’ itu senjata melawan syaitan dan pengut jiwa bagi orang beriman (Hadith Nabi SAW..)

”dan mintalah pertolongan (kepada ALLAH) dengan penuh bersabar, serta tidak pernah tinggal mengerjakan solat, dan sesungguhnya solat itu tersangat susah dan sukar untuk dilaksanakan melainkan amat mudah jika orang berkenaan betul-betul tunduk dan patuh dengan segala perintah ALLAH (Khyusuk)...” (Surah Al-Baqarah: Ayat:45)

”apa yang aku dapat darisemua ini??!”
”sesungguhnya ALLAH telah membeli daripada orang-orang beriman, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga buat merekan sebagai harga belian tersebut..”... (Surah At-Taubah: Ayat 111)

”kepada siapa aku perlu mengadu dan meletakkan pengharapan??!”
”cukuplah ALLAH menjadi penolongku, tiada Tuhan selain daripada-NYA. Hanya kepada-NYA (ALLAH) aku bertawakal”... (Surah At-Taubah: Ayat129)

”aku tidak dapat bertahan lagi...!!!”
”....dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat ALLAH. Sesungguhnya hanya orang kafir sahaja berputus asa dengan rahmat ALLAH (amat tidak bijak dan tidak wajar bagi orang beriman untuk berputus asa dengan rahmat ALLAH)..” (Surah Yusof: Ayat12)

0 comments: