BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, January 16, 2009

Sahabat Sejati..

Artikel ini discan dari buku Imam Syafie.


BERSAHABAT

1. Sahabat Yang Baik

Aku mencintai sahabat-sahabatku dengan segenap jiwa
ragaku, seakan-akan aku mencintai sanak saudaraku.
Sahabat yang baik adalah yang seiring sejalan denganku
dan yang menjaga nama baikku ketika aku hidup ataupun
setelah aku mati.
Aku selalu berharap mendapatkan sahabat sejati yang
tak luntur baik dalam keadaan suka ataupun duka. Jika
itu aku dapatkan, aku berjanji akan selalu setia
padanya.
Kuhulurkan tangan kepada sahabat-sahabatku untuk
berkenalan, kerana aku akan merasa senang. Semakin
banyak aku perolehi sahabat, aku semakin percaya diri.

2. Mencari Sahabat di Waktu Susah

Belum pemah kutemukan di dunia ini seorang sahabat
yang setia dalam duka. Padahal hidupku sentiasa
berputar-putar antara suka dan duka. Kalau duka
melanda, aku sering bertanya ....siapakah yang sudi
menjadi sahabatku.
Dikala aku senang, sudah biasa bahawa banyak orang
yang akan iri hati, namun bila giliran aku susah
merekapun bertepuk tangan.

3. Pasang Surut Persahabatan

Aku dapat bergaul secara bebas dengan orang lain
ketika nasibku sedang baik. Namun, ketika musibah
menimpaku, kudapatkan mereka tak ubahnya roda zaman
yang tak mahu bersahabat dengan keadaan. Jika aku
menjauhkan diri dari mereka, mereka mencemuhkanku, dan
jika aku sakit, tak seorangpun yang menjengukku. Jika
hidupku berlumur kebahagiaan, banyak orang iri hati,
jika hidupku berselimut derita mereka bersorak sorai

4. Mengasingkan Diri Lebih Baik Daripada Bergaul
Dengan Orang Jahat

Bila tak kutemukan sahabat-sahabat yang taqwa, lebih
baik aku hidup menyendiri daripada aku harus bergaul
dengan orang-orang jahat.

Duduk sendirian untuk beribadah dengan tenang adalah
lebih menyenangkanku daripada bersahabat dengan kawan
yang mesti kuwaspadai.

5. Sukarnya Sahabat Sejati

Tenanglah engkau dalam menghadapi perjalanan zaman
ini. Dan bersikaplah seperti seorang pendeta dalam
menghadapi manusia. Cucilah kedua tanganmu dari zaman
tersebut dan dari manusianya. Peliharalah cintamu
terhadap mereka, maka kelak kamu akan memperolehi
kebaikannya.
Sepanjang usiaku yang semakin tua, belum pernah aku
temukan di dunia ini sahabat yang sejati. Kutinggalkan
orang-orang bodoh kerana banyak kejelekannya dan
kujauhi orang-orang mulia kerana kebaikannya sedikit.

6. Sahabat Sejati Di Waktu Susah

Kawan yang tak dapat dimanfaatkan ketika susah lebih
mendekati musuh daripada sebagai kawan. Tidak ada yang
abadi, dan tidak ada kawan yang sejati kecuali yang
menolong ketika susah.
Sepanjang hidupku aku berjuang keras mencari sahabat
sejati sehinggalah pencarianku melenakanku. Kukunjungi
seribu negara, namun tak satu negarapun yang
penduduknya berhati manusia.

7. Rosaknya Keperibadian Seseorang

Dalam diri manusia itu ada dua macam potensi tipuan
dan rayuan. Dua hal itu seperti duri jika dipegang dan
ibarat bunga jika dipandang. Apabila engkau memerlukan
pertolongan mereka, bersikaplah bagai api yang dapat
membakar duri-duri itu.

8. Menghormati Orang Lain

Barangsiapa menghormati orang lain, tentulah dia akan
dihormati. Begitu juga barangsiapa menghina orang
lain, tentulah dia akan dihinakan.
Barangsiapa berbuat baik kepada orang lain, baginya
satu pahala. Begitu juga barangsiapa berbuat jahat
kepada orang lain, baginya seksa yang dahsyat.

9. Menghadapi Musuh

Ketika aku menjadi pemaaf dan tak mempunyai rasa
dengki, hatiku lega, jiwaku bebas dari bara
permusuhan. Ketika musuhku lewat di hadapanku, aku
sentiasa menghormatinya. Semua itu kulakukan agar aku
dapat menjaga diriku dari kejahatan.
Aku tampakkan keramahanku, kesopananku, dan rasa
persahabatanku kepada orang-orang yang kubenci,
sebagimana kutampakkan hal itu kepada orang-orang yang
kucintai.
Manusia adalah penyakit, dan penyakit itu akan muncul
bila kita mendekati mereka. Padahal menjauhi manusia
bererti memutuskan persahabatan.

10. Tipu Daya Manusia

Mudah-mudahan anjing-anjing itu dapat bersahabat
denganku, kerana bagiku dunia ini sudah hampa dari
manusia. Sehina-hinanya anjing, ia masih dapat
menunjukkan jalan untuk majikannya yang tersesat,
tidak seperti manusia-manusia jahat yang selamanya tak
akan memberi petunjuk. Selamatkanlah dirimu, jaga
lidahmu baik-baik, tentu kamu akan bahagia walaupun
kamu terpaksa hidup sendiri.

11. Tempat Menggantungkan Harapan

Apabila engkau menginginkan kemuliaan orang-orang yang
mulia, maka dekatilah orang yang sedang membangun
rumah untuk Allah. Hanya orang yang berjiwa mulia yang
dapat menjaga nama baik dirinya, dan selalu
menghormati tamunya, baik ketika hidup mahupun setelah
mati.

12. Menjaga Nama Baik

Jika seseorang tak dapat menjaga nama baiknya kecuali
dalam keadaan terpaksa, maka tinggalkanlah dia dan
jangan bersikap belas kasihan kepadanya. Banyak orang
lain yang dapat menjadi penggantinya. Berpisah
dengannya bererti istirehat. Dalam hati masih ada
kesabaran buat sang kekasih, meskipun memerlukan daya
usaha yang keras.
Tak semua orang yang engkau cintai, mencintaimu, dan
sikap ramahmu kadangkala dibalas dengan sikap tak
sopan. Jika cinta suci tak datang dari tabiatnya, maka
tak ada gunanya cinta yang dibuat-buat.
Tidak baik bersahabat dengan pengkhianat kerana dia
akan mencampakkan cinta setelah dicintai. Dia akan
memungkiri jalinan cinta yang telah terbentuk dan akan
menampakkan hal-hal yang kelmarin menjadi rahsia.
Selamat tinggal dunia jika atasnya tidak lagi ada
sahabat yang jujur dan menepati janji.

0 comments: